dinsdag, december 25, 2012

Kerstkindjes

Bijna dagelijks doorstaan we de verleidingen van de met lekkers volgestouwde bakkerij wat verderop - en dus durven we in het weekend wel eens zwichten. Een met suikerfiguur versierd kerstbrood ontlokt enthousiasme: het suikerfiguurtje wordt voor het - weliswaar niet meer pasgeboren, maar toch nog echt baby - zusje aanzien. 'Dat is Jezus,' zeg ik. 'Jezus?' Het wordt tijd om het kerstverhaal een plaats te geven tussen de voorleesboeken. Maar of de kinderbijbel uit mijn eigen jeugd, in een vertelling van Alfons Timmermans, daar nu het beste middel voor is? Bij een bezoek aan een kinderboekenwinkel in Nijmegen een tweetal jaar geleden zag ik een heel rek vol kinderbijbels. Moet ik me maar eens in verdiepen, want voor het heerlijke Wat de ezel zag van Frank Adam en Klaas Verplancke zijn ze nog enkele jaren te jong.
Intussen blijft het buiten pijpenstelen regenen, en lijkt het verhaal van de ark van Noah aan prioriteit te winnen. Gelukkig is de zoon helemaal wild van boten, en mogen bij hem altijd alle speelgoedfiguren mee.

Zalig kerstfeest!


Geen opmerkingen: